Telefoon
0513 - 65 45 45
Na afloop van hun bezoek vertelden ze getroffen te zijn door de passie en het ondernemerschap van Mello Tenge. De manier waarop hij en zijn vrouw het bedrijf hebben opgebouwd tot het allround hoveniersbedrijf dat het nu is, spreekt hen bijzonder aan. Wethouder Van der Laan: “Mello Tenge heeft een scherp oog voor zijn omgeving, of dat nu planten zijn of mensen. En dat zie je terug in de manier waarop hij het bedrijf leidt.”
Veel mensen kennen Tenge Hoveniersbedrijf van de bloeiende aankleding van de drie rotondes en de de hanging baskets en bloembakken in het centrum Heerenveen. Maar er is meer. Naast het verzorgen van tuinaanleg en tuinonderhoud voor particulieren, werkt Tenge voor bedrijven, instellingen en de gemeente. De 15-20 medewerkers zijn grotendeels afkomstig uit de directe omgeving. Het bedrijf is daarmee hecht verbonden met de Heerenveense samenleving. Dat blijkt ook uit een actieve betrokkenheid in de vorm van sponsoring van diverse sportactiviteiten (OPM volleybal, ijshockeyclub UNIS Flyers en de Friese schaatsselectie tot 18 jaar). Ook steunt Tenge ‘Hart voor Heerenveen’ en neemt het bedrijf zelf de kosten van de rotondes voor zijn rekening.
In die twintig jaar is veel de revue gepasseerd: groei, krimp, een nieuw bedrijfspand, mee- en tegenvallers. Twee dikke dossiermappen met knipsels, interviews, foto’s en krantenartikelen vertellen dat verhaal. Wat daarbij opvalt zijn de koppen van die artikelen. Steeds gaan ze over belangrijke bedrijfswaarden als ‘afspraak is afspraak’ en ‘luisteren naar de klant’. Uit de gesprekken met klanten en medewerkers komt telkens naar voren dat dit geen loze kreten zijn, maar dat deze beloftes echt worden waargemaakt. Het feit dat het bedrijf een grote vaste klantenkring heeft, gezond is en zelfs investeert in deze economisch lastige tijden, onderstreept dit nog eens. Het heeft alles te maken met de bedrijfsfilosofie van Mello Tenge.
In zijn ontwikkeling als ondernemer heeft Mello altijd zijn hart gevolgd. Hij startte destijds in de volle overtuiging dat voor zichzelf beginnen de enige juiste weg voor hem was. Hij ging er vol voor en nog altijd geniet hij van de vrijheid om zijn ideeën uit te kunnen voeren. Hij investeert daarbij ook in zichzelf en in zijn mensen. Een aantal jaren geleden volgde Mello een traject voor persoonlijke ontwikkeling. Het bleek een keerpunt. Kon hij eerder moeilijk de regie uit handen geven, nu leerde hij loslaten en vertrouwen geven. Hij ziet snel wat de sterke punten van mensen zijn en geeft ze dan de kans die uit te bouwen en optimaal in te zetten. Daarbij fouten maken mag, als je er maar van leert. Voor zijn medewerkers en stagiaires betekent die begeleiding en waardering veel voor het zelfvertrouwen en het werkplezier. Wat hij belangrijk vindt, weet hij zodanig over te brengen dat het geen trucje wordt, maar een manier van denken en van werken. Goed onderhouden gereedschap, schone auto’s, op tijd beginnen, altijd aanbellen voordat je bij een klant de tuin in gaat (ook al ben je er al een paar dagen aan het werk). Alles samen zorgt ervoor dat de mensen die met het bedrijf in zee gaan tevreden zijn en die ervaring ook aan anderen doorgeven. Zoals Mello het verwoordt: “de jongens zijn de ambassadeurs van Tenge”.
Een andere filosofie die hij uitdraagt is dat je oplossingen bij jezelf moet zoeken en problemen niet moet wijten aan anderen of aan de omstandigheden. Die kun je namelijk niet veranderen. Het enige waar je echt invloed op hebt, is je eigen gedrag en manier van denken. Op die manier heeft hij het ondernemerschap altijd benaderd. Dat heeft ertoe geleid dat Mello en Nelleke terugkijkend zeggen: “Wat hebben we een mooi bedrijf opgebouwd en wat zijn we trots op onze gouden ploeg!“
Heerenveense Courant 05-03-2014
AKA tekst & advies – Anne-Marie Krap